Alla inlägg under juni 2013

Av Sandra Jansson Palm - 17 juni 2013 07:47

Jag har hört att historieätarna håller på att spelas in med en ny säsong. Jag undrar lite om de kommer att göra ett nedslag i mitten av åttiotalet? Är det tillräckligt historia? Det är ju ändå så där 20-25 år sen. För de som är 25 år och yngre är det historia, en tid de aldrig varit med om, bara hört talas om. En tid då micro inte fanns i var mans hem, en tid då inte en toast var något man ens visste vad det var. En tid då det fanns en vanlig hederlig ugn. En tid då man åt varma mackor.


Hemma åt vi det vad jag minns ganska ofta, det var lite mysmat. Man kunde kombinera i det oändliga men ofta gjorde vi svampstuvning, var det säsong fick man kantarellstuvning, var det inte säsong så fick det duga med champinjoner från burk . Även skivade bananer gick bra på mackan, eller tomat och skina eller bara kaviar. Och ost, riven ost över mackorna. Även hemma hos kompisarna blev det varma mackor i alla dess former. Varma mackor och te. Sen dryftade vi alla världens problem, vilket oftast handlade om någon kille.


Jag tänker också att alla var smalare då. Jag undrar om det är något vi missat så här på 2010-talet. Det är dieter hit och dieter dit, när det kanske är så enkelt att vi bara borde äta mera varma mackor? Kanske skulle vi vara både smalare och ha färre problem då.


I går återupplevde vi lite åttiotal och åt vi varma mackor till middag.

Av Sandra Jansson Palm - 3 juni 2013 08:45

Det här är ett inlägg för att döda alla myter och felaktiga uppfattningar kring mitt jobb.

  1. Min lön betalas inte med dina skattepengar. Jag jobbar på LFV (Luftfartsverket), där bedriver man flygtrafiktjänst. Det innebär kortfattat att säkerställa att flygplan inte kolliderar i luften med varandra eller med fordon på marken. För att ”nyttja” den kontrollerade luften (där LFV är med och säkerställer att man inte krockar) så får flygbolagen betala en avgift. Det är den avgiften som sedan betalar min lön. Indirekt är du med och betalar min lön de gånger du flyger, för flygbolagen tar sedan i sin tur ut avgifter för sina omkostnader av resenärerna i form av biljetter. Så om jag något gång åker på konferens med jobbet innebär det inte att något sjukhus får ställa in en operation eller två…
  2. Jag får inte rabatt eller på annat sätt billiga flygbiljetter. Varför skulle flygbolagen ge oss på LFV rabatt? Det är som om Swebus skulle ge asfaltsläggarna och snöröjarna på våra vägar billigare biljetter.
  3. Jag kan inte komma och gå som jag vill. Bara för att jag har oreglerat arbetstid och hyfsad lön så betyder det inte att jag inte har något som helt samröre med mina kollegor. Mina arbetsuppgifter är inte helt autonoma. Det mesta jag gör har deadlines och görs i samspel med andra. Om jag bara uteblir eller tar spontanledigt i flera dagar så påverkar det med största sannolikhet ett flertal av mina kollegor och deras arbete. I vissa fall får jag inte ens ledigt om jag kommer med kort varsel.
  4. Oreglerad arbetstid innebär inte att jobba färre timmar än alla andra. Tvärt om verkar det som om de flesta med oreglerad arbetstid jobbar lite mer än sina 40 timmar/vecka
  5. Statligt anställda har massor med ledigt. Ja det kan stämma att vi i vårt avtal har fler semesterdagar än andra avtal har. Men i gengäld så har vi inte förkortat arbetstid. Exempelvis så har andra avtal 38timmarsvecka. Det blir också rätt mycket mer ”ledig” tid under ett år.
  6. Vi jobbar inte halvdagar innan helgdag. Det vill säga att dagen innan valborg och midsommar jobbar vi ordinarie arbetstider, möten kan vara förlagda hela dagen. Det innebär att jag har svårt att hinna till eventuella festligheter ombytt och klar tills klockan 18, hur gärna jag än vill.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer

Länkar

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards