Direktlänk till inlägg 13 april 2014

Den italienska klimpen

Av Sandra Jansson Palm - 13 april 2014 13:30

Hemma i vår familj finns det två läger, potatislägret och pastalägret. De kan liksom inte enas om vilken typ a kolhydrat som borde frekventera matbordet.  Pastalägret är mer ihålligt och lite mer kinkigt (upplever då potatislägret) och det blir betydligt oftare pasta än potatis till middagen.


Förutom kokt potatis kan potatislägret också uppskatta  andra otrendiga rätter som klimp och pitepalt/kroppkakor. Pastalägret gillar just, pasta,  i alla dess former. Sa jag det innan? Det äts mest pasta i familjen. Potatislägret börjar misströsta. Ibland händer det att det ur dess stämma högt ljuder ”Jag måste ha potatis, jag VÄGRAR äta pasta en dag till!!!”


Men nu har räddningen kommit, risken för skilsmässa är eliminerad. Vi har hittat den italienska klimpen. Pasta, gjord på… KOKT POTATIS (och lite mjöl). När man tillverkar smeten till den italienska klimpen så känns det som att göra kroppkakor. Det är kokt potatis, det är mjöl, det är kokande vatten, det formas till bollar och det är klart när det kommer upp till ytan. Så klart benämner vi inte det den italienska klimpen här hemma, det kanske skulle få pastalägret att komma till visshet att det är potatis som äts. Vi säger kort och gott Gnocchi.

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

13 april 2014 17:11

Bravo ibland får man använda argan list för att komma dit man vill, i ditt fall till närmare potatisen.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Gubbfan

Gubbfan

16 april 2014 11:03

Tråkigt det här med pastan i alla dess former.
Det finns ju så mycket gott man kan göra av potatis:
Råsteka, raggmunk, alla varianter av potatisgratäng och potatislådor, steka den kokta potatisen som blev över sedan i går...
Det är bara fantasin och rädslan för att prova olika kryddor och till-lagningsmetoder som lägger hinder i vägen.
Ja, så är det det förstås att den är så himla besprutad.
Men hur besprutat är inte allt vete som man gör den där f...e pastan av?
Hur besprutat är allt ris och annat som vi skall vräka i oss som ersättning för potatisen?

http://Gubbfan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Jansson Palm - 9 februari 2015 09:38

Vet inte om jag är inne i en period nu, så här inför att jag ska bli lagvigd vid en man. Men helt plötsligt hör jag massor av texter om män som förvisso kallar sina kvinnor drottningar men samtidigt framställer dom som ägodelar med syftet att finnas ...

Av Sandra Jansson Palm - 16 januari 2015 10:57

”Vem ska? Ska DU?? Fan du börjar ju bli värre än farsan” säger han och återgår sedan till det vi pratade om innan. Jag sitter där och ser lite förvirrad ut. Vad ska jag säga? Vad ska jag svara på det? Jag borde så klart säga ifrån och säg...

Av Sandra Jansson Palm - 24 november 2014 07:46

Jag är nog inte den enda som noterat det hela, men det verkar som om det tarvas  förtärning, helst då sockerstinn sådan, när man ska utöva någon form av titta/lyssna-upplevelse.   Titta på TV = ätande av godis, chips, popcorn, kakor Bio- int...

Av Sandra Jansson Palm - 31 oktober 2014 07:56

Stum av förundran sitter jag där, utan stigbyglar, tung i sadeln och med långa tyglar och jag är inte rädd! Det är för mig ett under, jag som varit rädd för att rida så länge. Jag som fått en knut i magen var gång jag tänkt att jag ska rida. Som hitt...

Av Sandra Jansson Palm - 7 oktober 2014 10:14

I dessa tider är det mest politik, politik och åter politik på TV, radio och i tidningarna. Vem blir minister och vem ska vara med och stödja budgeten? Så jag vill inte vara sämre, jag tar och skriver ett inlägg om politik och min erfarenhet av de...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer

Länkar

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards