Direktlänk till inlägg 14 december 2012

Väntan en typ av onödigt slöseri, eller?

Av Sandra Jansson Palm - 14 december 2012 09:28

De sju slöserierna har ni väl hört talas om? Inte att förväxla med de sju dödssynderna, men nästan. Att råka ut för eller utöva slöseri är av ondo, i alla fall i yrkeslivet. Men du kommer inte att hamna i helvetet för det, tror jag inte. Kanske, för vem vet vad helvetet är, kanske en evig väntan och ett evigt vankande hit och dit utan meningsfulla uppgifter att utföra. Helvetet i alla fall om man är av läran Lean.


Så idag ägnar jag mig åt dödssynden… förlåt, slöseriet väntan. Jag väntar på sotaren. Sotaren ska komma mellan 08.00 och 11.00 Därför måste jag vara hemma hela förmiddagen och vänta på att han/hon kommer. Jag funderar på vad det är som gör att man inte kan precisera inställelse tiden mer än så? Min hovslagare, som också har flera kunder samma dag och de flesta spridda över länet kan säga en mer exakt tid. Rörmokaren förra veckan kunde också precisera sig ganska bra med en halvtimmes felmarginal. Men inte sotaren.  Tre timmar måste de ha att röra sig inom.


Men min väntan känns inte så syndig eller onödig. Väntan på sotaren innebär inte att jag sitter och tittar suktande ut genom fönstret bortåt vägen för att se om han/hon är på ingång. Jag inser att jag istället för att vara på jobbet 06.45 är jag hemma, hemma är jag för sällan nuförtiden. Jag hinner tömma diskmaskinen, städa kattlådan, röja köket och städa upp förödelsen katterna orsakat i sin vintertristess. Nu kommer det att vara rent och fin i kväll när vi kommer hem. Ingen känsla av att komma hem till massa måsten. Vi kanske hinner prata med varandra innan vi somnar i soffan för en gång skull. Nöjd med mitt värv kokar jag varm choklad och äter upp en överbliven lussebulle sedan gårdagen.


Funderar lite och tänker att kanske väntar vi för lite i dagens samhälle. Allt ska gå snabbt och vara effektivt. Ingen dötid får minnas mellan alla aktiviteter vi ägnar dagarna åt. Men att ha tid över, att hinna pula och fnula, att fundera och ta en kopp varm choklad.. Är det verkligen slöseri?

Och ni… tala inte om för någon på jobbet om mina syndiga tankar kring slöserier…. Jag är ju gudbevars förspråkare av Lean/effektiva flöden när jag är mitt yrkesarbetande jag.


Fast ett visst mått av slöseri tycker jag nog att katterna ägnat sig åt, min fina blomma och farmors kruka jag ärvt...


 

 
 
Thomas

Thomas

14 december 2012 09:41

Vänta som är så bra. Om man väntar på nåt gott i alla fall. ;)

http://www.sjostrandsverklighet.wordpress.com

 
skogsnuvan

skogsnuvan

15 december 2012 10:08

Jag sitter just och väntar jag också men på att brorsan ska komma och hämta mig så vi ska åka till stan och se "hobbit", Nog är det så att vi har för bråttom och för mycket ska göras. Någon tid för eftertanke har man sällan och inte för att masa runt. Vänta bara du, när du blir pensionär så får du själv bestämma över din tid även om det inte blev så rofyllt som jag tänkt mig. Jag är nu inte sådan och lägga omtakten är svårt ska du veta

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Jansson Palm - 9 februari 2015 09:38

Vet inte om jag är inne i en period nu, så här inför att jag ska bli lagvigd vid en man. Men helt plötsligt hör jag massor av texter om män som förvisso kallar sina kvinnor drottningar men samtidigt framställer dom som ägodelar med syftet att finnas ...

Av Sandra Jansson Palm - 16 januari 2015 10:57

”Vem ska? Ska DU?? Fan du börjar ju bli värre än farsan” säger han och återgår sedan till det vi pratade om innan. Jag sitter där och ser lite förvirrad ut. Vad ska jag säga? Vad ska jag svara på det? Jag borde så klart säga ifrån och säg...

Av Sandra Jansson Palm - 24 november 2014 07:46

Jag är nog inte den enda som noterat det hela, men det verkar som om det tarvas  förtärning, helst då sockerstinn sådan, när man ska utöva någon form av titta/lyssna-upplevelse.   Titta på TV = ätande av godis, chips, popcorn, kakor Bio- int...

Av Sandra Jansson Palm - 31 oktober 2014 07:56

Stum av förundran sitter jag där, utan stigbyglar, tung i sadeln och med långa tyglar och jag är inte rädd! Det är för mig ett under, jag som varit rädd för att rida så länge. Jag som fått en knut i magen var gång jag tänkt att jag ska rida. Som hitt...

Av Sandra Jansson Palm - 7 oktober 2014 10:14

I dessa tider är det mest politik, politik och åter politik på TV, radio och i tidningarna. Vem blir minister och vem ska vara med och stödja budgeten? Så jag vill inte vara sämre, jag tar och skriver ett inlägg om politik och min erfarenhet av de...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästboken

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer

Länkar

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards