Direktlänk till inlägg 16 september 2013

En ovan kryssningsresenärs betraktelser

Av Sandra Jansson Palm - 16 september 2013 08:42

Det är nästan så att jag inte vill gå ut med det offentligt. Men jag har åkt på kryssning. En Ålandskryssning. Kanske inte den första i mitt liv, men det första som vuxen utan barn. Jag måste också erkänna att jag varit full av fördomar om denna typ av kryssningar. Fördomarna har gått ut på, fylla och tillfällig sex.


Nu begav det sig så att mannen fyller jämt och vi planerade att samla hans vänner och bjuda honom på SPA med övernattning och middag. Det billigast alternativet vi hittade var att åka med en Ålandskryssning för ändamålet.



Här kommer lite betraktelser från denna resa, fenomen som för mig var nya.


*Busschaufförer på anslutningsbussar är nästan som idoler/kändisar/kungligheter. Man måste applådera alla deras uttalande. När chauffören via högtalarsystemet meddelar att det finns våtservetter på toan för att använda efter utfört värv och dessa ska sedan kastas i avsedd behållare, då applåderar hela bussen. Eller var det av lycka över att det fanns våtservetter? Jag är inte helt klar med hur det var. Man applåderar också när chauffören gjort sitt jobb och klarat av att köra hela vägen till destinationen.


*När man åker till en kryssning är det viktigt att inte ta för långa åkturer. Det är som med små barn, de ska inte sitta i bilen för länge och de behöver äta ofta. Kryssningsresenärer behöver efter 45minuters resa stanna för att ha en matpaus på 50minuter.


*Kryssningsresenärer pratar med mer dialekt än de flesta jag umgås med här i Östergötland. Att höra sina medresenärer prata på anslutningsbussen var som att lyssna på ett komikerprogram där någon parodierar östgötska. Jag insåg efter ett tag att de pratarfaktiskt så här.


*När man går på krogen/disco hemma i verkligheten finns 18-årsgräns. Man får ta med barn i målmans sällskap och en del gör det för att äta middag men efter klockan elva brukar föräldrar med barn inte synas på krogen. På en Ålandskryssning så är det helt naturligt att barn i skiftande åldrar är uppe och dansar bredvid rejält alkoholpåverkade ynglingar, att det cirkulerar runt mammor med liggvagnar på ”krogen” och ser bistra ut samt att det sitter fastspända barn modell lite större i sittvagn på samma ”krog”. Huruvida de skriker eller inte är svårt att avgöra, volymen är hög, men man kan se deras ben och armar sprattla under den neddragna suffletten.


*Man finner sig själv redo att stå upp för att Kiss inte får sina låtar massakrerade av coverbandet, fast man egentligen inte gillar Kiss


*Man kan ta med sig sina personer som man gillar, diskutera livets väsentligheter i hytten, fnittra till småtimmarna, bada ångbastu, bubbla i pool under bar himmel och vara nöjd med det.


Och jag såg Åland, genom mitt hyttfönster en kort stund på morgonen. Jag tror det var rätt fint där… och jag blev varken direkt full och jag hade inte tillfälligt sex heller, hur andra resenärer på båten gjorde har jag dock ingen vetskap om.


Om jag kommer att åka på fler Ålandskryssningar? Nej tror inte det. Men det har gjort mig en upplevelse rikare.

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

16 september 2013 12:45

hi hi. Jag har också varit på en sådan där kryssning och jag tror inte jag far på någon fler för det gäng jag var med (av en ren tillfällighet) var det mest fulla karlar som var fulla när vi for och bakfulla när vi for hem men maten var god.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Jansson Palm - 9 februari 2015 09:38

Vet inte om jag är inne i en period nu, så här inför att jag ska bli lagvigd vid en man. Men helt plötsligt hör jag massor av texter om män som förvisso kallar sina kvinnor drottningar men samtidigt framställer dom som ägodelar med syftet att finnas ...

Av Sandra Jansson Palm - 16 januari 2015 10:57

”Vem ska? Ska DU?? Fan du börjar ju bli värre än farsan” säger han och återgår sedan till det vi pratade om innan. Jag sitter där och ser lite förvirrad ut. Vad ska jag säga? Vad ska jag svara på det? Jag borde så klart säga ifrån och säg...

Av Sandra Jansson Palm - 24 november 2014 07:46

Jag är nog inte den enda som noterat det hela, men det verkar som om det tarvas  förtärning, helst då sockerstinn sådan, när man ska utöva någon form av titta/lyssna-upplevelse.   Titta på TV = ätande av godis, chips, popcorn, kakor Bio- int...

Av Sandra Jansson Palm - 31 oktober 2014 07:56

Stum av förundran sitter jag där, utan stigbyglar, tung i sadeln och med långa tyglar och jag är inte rädd! Det är för mig ett under, jag som varit rädd för att rida så länge. Jag som fått en knut i magen var gång jag tänkt att jag ska rida. Som hitt...

Av Sandra Jansson Palm - 7 oktober 2014 10:14

I dessa tider är det mest politik, politik och åter politik på TV, radio och i tidningarna. Vem blir minister och vem ska vara med och stödja budgeten? Så jag vill inte vara sämre, jag tar och skriver ett inlägg om politik och min erfarenhet av de...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästboken

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer

Länkar

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards