Direktlänk till inlägg 1 maj 2011

Taxar på styltor?

Av Sandra Jansson Palm - 1 maj 2011 09:20

 Tittar sällan på hästsport varken live eller på TV. Undantaget de få lokala klubbtävlingar där jag för länge sen deltog mot bättre vetande. Så igår råkade jag hamna framför TV:n när det var någon hög tävling i dressyr, de bästa i världscupen tror jag det var… Många ekipage hade ridit över 80% i tidigare tävlingar vad det nu innebär. Där ser ni min kunskapsnivå i ämnet tävlingsdressyr.


Det som slog mig var vad långa hästarna var, de hade hur mycket rygg som helst. Och massor av framben, alla verkade inte ha lika mycket bakben, i alla fall inte under sig. Men säger mannen som kommer förbi, ”är du säker på att det är hästarna som är långa? Det ser ju ut som taxar på styltor… är det inte TV:n som har fel inställning på skärmen?” Hm.. men borde inte resten av deltagarna, ryttare, domare etc. också ha fel proportioner då?


Det andra som slog mig var, varför sitter alla och lutar sig bakåt? Hur får man ihop det med att vara lätt i handen? Har de några magiska mag-, ryggmuskler de där duktiga ryttarna som gör att de kan sitta ett helt dressyrprogram svagt bakåtlutade utan att hänga i hästens mun? Eller har det också med skärmens inställning att göra, att hästarna dras ut på längden och ryttarna bakåt, att det är en synvilla? Märklig att allt bara dras bakåt på ekipagen, enormt långa ryggar på hästen men inte enormt långa halsar. Bakåtdragning av ryttarens sits men inte lika framträdande bröstpartier…


Men vad vet jag, det kanske bara är jag som inte förstår, det är som när jag första och enda gången var på trav och skulle försöka vinna pengar. De hästar jag la mina ören på kom obönhörligen sist gång på gång. Jag satsade på de hästar jag tyckte jag såg hälsosamma ut, inte de som såg magra och stressade ut. Så fel jag hade, i alla fall om man ville vinna…

 
 
Frida

Frida

1 maj 2011 18:57

Hm, inte bara jag som har samma synvilla alltså. Länge sedan jag såg dressyr på TV. Det brukar kännas plågsamt efter ett tag... :/

http://www.kentaur.nu

Sandra Jansson Palm

1 maj 2011 21:31

Slapp i alla fall se någon som nosade sig själv på bringan... alltid något positivt

 
maskrosmorsan

maskrosmorsan

2 maj 2011 20:11

Tack för din kommentar, ska läsa lite hos dig nu =) jag har tidigare bloggat väldigt mycket om våran verklighet men känner att jag vill inte det längre fast det kan vara bra att sprida kunskap, haft mycket om autismspektrum på tidigare blogg - nu känner jag att jag behöver istället en "ventil" för annat och inte vill dela med mig mera av vårat liv så sett...dags att läsa lite här hos dig nu...ha det bra! Maskrosmorsan

http://maskrosmorsan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Jansson Palm - 9 februari 2015 09:38

Vet inte om jag är inne i en period nu, så här inför att jag ska bli lagvigd vid en man. Men helt plötsligt hör jag massor av texter om män som förvisso kallar sina kvinnor drottningar men samtidigt framställer dom som ägodelar med syftet att finnas ...

Av Sandra Jansson Palm - 16 januari 2015 10:57

”Vem ska? Ska DU?? Fan du börjar ju bli värre än farsan” säger han och återgår sedan till det vi pratade om innan. Jag sitter där och ser lite förvirrad ut. Vad ska jag säga? Vad ska jag svara på det? Jag borde så klart säga ifrån och säg...

Av Sandra Jansson Palm - 24 november 2014 07:46

Jag är nog inte den enda som noterat det hela, men det verkar som om det tarvas  förtärning, helst då sockerstinn sådan, när man ska utöva någon form av titta/lyssna-upplevelse.   Titta på TV = ätande av godis, chips, popcorn, kakor Bio- int...

Av Sandra Jansson Palm - 31 oktober 2014 07:56

Stum av förundran sitter jag där, utan stigbyglar, tung i sadeln och med långa tyglar och jag är inte rädd! Det är för mig ett under, jag som varit rädd för att rida så länge. Jag som fått en knut i magen var gång jag tänkt att jag ska rida. Som hitt...

Av Sandra Jansson Palm - 7 oktober 2014 10:14

I dessa tider är det mest politik, politik och åter politik på TV, radio och i tidningarna. Vem blir minister och vem ska vara med och stödja budgeten? Så jag vill inte vara sämre, jag tar och skriver ett inlägg om politik och min erfarenhet av de...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästboken

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer

Länkar

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards