Direktlänk till inlägg 21 maj 2012

Vem är jag att härska över moder natur?

Av Sandra Jansson Palm - 21 maj 2012 07:23

Kvickrot, maskros, tistel, kvickrot, maskros, tistel, kvickrot, maskros, tistel… metodiskt rycker jag upp dem en efter en, de finns i mängder. Jag har nu bott i mitt hus fyra år och samma visa sommar efter sommar, kvickrot, maskoros och tistel. Jag funderar på sätt att förhindra deras spridning och försök att kväva löjtnantshjärtan och pioner.  Kanske någon form av barriär nere i jorden mellan rabatt och omgivande natur?


Nya friska exemplar av Aklejor reste sig ur frökapslarna sen förra årets rester efter aklejbladstekelns framfart, men nu ser jag hur bladen sakta försvinner på dessa också, små gröna larver tuggar förnumstigt i sig av de nya friska plantorna.  Mina mödor förra sommaren med att klämma ihjäl larv efter larv verkar inte ha gjort någon nytta. De har antagligen legat och ruvat i jorden eller hur de nu förökar sig och övervintrar, de där aklejbladsteklarna.  Jag borde ha läst på mer hur deras livscykel ser ut, och hur själva stekeln ser ut så att jag även kan utrota de fullvuxna individerna så de inte producerar ägg och i sin tur producerar larver som äter upp mina aklejor.


Hål, hål, hål i bladen på flertalet växter, vad det nu är som äter. De gillar ruccola, de åt bladen helt tomma förra sommaren. Vanlig sallad klarade sig med ”bara” lite hål i bladen. Fingerborgsblomma och rabarber funkar visst också rätt bra, inte lika gott som ruccola men lagom för att bladen ska vara fulla av hål… jag försöker förstå vad det är;  klematis är inte begärligt inte heller kärleksört och rosor men groblad gillar den skarpt… snigel säger säkert en del av er, men då borde ju någon snigel hittas i trädgården, men inte många exemplar har upphittats, inte heller mängder av snigelspår. Även om jag vet att de flesta gömmer sig så borde det vara större utfall en EN snigel (liten och blek) och ETT snigelspår på plattorna bredvid salladslandet.


Eller är det bara så att jag tror mig vara förmer än vad jag är? Vem är jag att härska över moder natur och säga vad som ska växa var och vem som får äta vad? Borde jag istället bara ge upp och låta naturen ta över, låta kvickort, maskros och tistel ta över, de verkar inte vara utsatta för glupande djur heller…

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

22 maj 2012 18:01

Nja man vill ju ha blommor och sallad också men jag vet inte vad du fått i trädgården. Trist är det ju förstås.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
skogsnuvan

skogsnuvan

11 juni 2012 09:36

Hörrö Sandra är det inte dags att byta bakgrundsbild nu till något lite somrigare?

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Sandra Jansson Palm

13 juni 2012 08:12

Jo.. jag ska, snart :) Har bara inte hunnit ägna mig åt den digitala värden när den verkliga har tagit all min tid. Ska väl ta några bilder på min omgivning och hus nu i sommartid. Nu har jag beslutat mig för att behålla huset och bo kvar så då känns det mer relevant.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra Jansson Palm - 9 februari 2015 09:38

Vet inte om jag är inne i en period nu, så här inför att jag ska bli lagvigd vid en man. Men helt plötsligt hör jag massor av texter om män som förvisso kallar sina kvinnor drottningar men samtidigt framställer dom som ägodelar med syftet att finnas ...

Av Sandra Jansson Palm - 16 januari 2015 10:57

”Vem ska? Ska DU?? Fan du börjar ju bli värre än farsan” säger han och återgår sedan till det vi pratade om innan. Jag sitter där och ser lite förvirrad ut. Vad ska jag säga? Vad ska jag svara på det? Jag borde så klart säga ifrån och säg...

Av Sandra Jansson Palm - 24 november 2014 07:46

Jag är nog inte den enda som noterat det hela, men det verkar som om det tarvas  förtärning, helst då sockerstinn sådan, när man ska utöva någon form av titta/lyssna-upplevelse.   Titta på TV = ätande av godis, chips, popcorn, kakor Bio- int...

Av Sandra Jansson Palm - 31 oktober 2014 07:56

Stum av förundran sitter jag där, utan stigbyglar, tung i sadeln och med långa tyglar och jag är inte rädd! Det är för mig ett under, jag som varit rädd för att rida så länge. Jag som fått en knut i magen var gång jag tänkt att jag ska rida. Som hitt...

Av Sandra Jansson Palm - 7 oktober 2014 10:14

I dessa tider är det mest politik, politik och åter politik på TV, radio och i tidningarna. Vem blir minister och vem ska vara med och stödja budgeten? Så jag vill inte vara sämre, jag tar och skriver ett inlägg om politik och min erfarenhet av de...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästboken

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar jag följer

Länkar

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards